11.
Французька класична драма 17 ст. Характерні ознаки. Корнель та його драма.
Класицизм —
(від лат. - зразковий) це художня система, яка склалася не лише в літературі,
а й у живопису, скульптурі, архітектурі, садово-парковому мистецтві, музиці.
Сама назва «класицизм» означала, що митці цього напряму наслідували античну
класику (тобто зразки). Класицизм виник
як мистецтво розуму і моралі. Естетичні принципи К.: • суворий поділ жанрів на
ВИСОКІ (ода, поема, трагедія) і НИЗЬКІ (сатира, байка, комедія); • дотримання 3 єдностей у
драматургії (місця, часу, дії); • чистота мови, ясність думки,
неприпустимість змішання високого та низького; Жанри К.: лірика (поеми, байки,
ода, сатира) та драма (трагедія, комедія). Для фр.драматургії 17 ст. було
характерним дотримання трьох єдностей (місця, часу, дії). Герой – це найчастіше
громадянин, патріот, нерозривно пов'язаний із суспільством і зобов’язаний
підпорядкуватися йому. Найяскравішими представниками французької класичної драми були П.Корнель та
Ж.Расін. Корнель— (1606-84), французский
драматург, представитель классицизма. Сборник стихов «Поэтическая смесь» (1632). Трагический
конфликт страсти и долга в основе трагикомедии «Сид» (постановка и издание
1637), первого образца классицистического театра. Тема государства как высшего
начала жизни (воплощение разума и общенациональных интересов), торжество
героической воли в трагедиях «Гораций», «Цинна». В конце декабря 1636 или в начале января 1637 появился
«Сид» — первая великая трагедия Корнеля и первая французская пьеса, ставшая
событием общенационального значения. Энтузиазм публики не знал границ: в
качестве отклика на постановку возникло выражение «прекрасно, как «Сид».
Корнель в значительной степени использовал сюжет трагикомедии испанского
драматурга Гильена де Кастро «Подвиги Сида» (1618), однако кардинально изменил
проблематику, поставив в центр трагический конфликт между страстью и долгом. Академия вынесла весьма двусмысленное суждение: признав
совершенство и блеск стихотворной формы «Сида», она осудила замысел пьесы в
силу того, что «чудовищную правду» нельзя представлять на сцене. Корнель всегда болезненно воспринимал нападки
критики: он замолчал на несколько лет и вернулся в Нормандию, где в 1641
женился на дочери руанского магистрата — этот брак принес ему семерых детей.
Следующие его трагедии – «Гораций», «Цинна, или Милосердие Августа», «Мученик
Полиевкт» – составили вместе с «Сидом» так называемую «классическую
тетралогию», в которой главными темами являются конфликт разума и чувства,
столкновение личных интересов с государственным или нравственным долгом. В 1643
драматург вновь обратился к комедийному жанру, создав одну из лучших комедий
интриги «Лжец». В 1647 он перебрался вместе с семьей в Париж и в том же году
был избран во Французскую Академию. Корнеля по праву называют «отцом французской трагедии». Он создал тип
классицистской драмы, а также множество вариантов – отклонений от этого типа. Твори 1636-1643 рр. де присутнє створення
великих характерів, зображення їх піднесених спонукань—головне досягнення Корнеля періоду „ Першої
манери" «Друга манера» Корнеля. 1643-знаменний
для Франції рік. 1642—смерть Ришельє,
смуга смут, бунтів, наближення Фронди.
Корнель , який присвятив свою творчість захисту ідеї сильної держави,
заснованої На мудрих законах та підпорядкуванні прагнень кожного громадянина
громадському обов'язку , відчув, що цей ідеал держави стає нездійсненним у сучасній йому Франції. Якщо трагедії
першої манери закінчувались
оптимістично, то після 1643р., у творах „ другої манери" погляд на
дійсність стає більш похмурим. Звичайною темою нових трагедій є боротьба за
престол. Герої втрачають благородство,
вони викликають не захоплення, а жах. Відчувається
вплив естетики бароко. Сюжет втрачає ясність, стає заплутаним, відчувається
.вплі преціозної літератури. «Третя
манера» (1659-1674)—немає художніх відкриттів.
„Сід"
(1636) Перший великий твір класицизму.
Джерела. Сід -це прізвисько
знаменитого іспанського полководця 11 ст. Родріго Діаса („ Пісня про мого Сіда"). Система
конфліктів. Корнель розкриває боротьбу між обов"язком і почуттям через
систему більш конкретних конфліктів. Перший
із них - конфлікт між особистими прагненнями та почуттями героїв і обов'язком
перед феодальною родиною, або фамільним обов'язком. Другий - конфлікт між почуттями героя та
обов'язком перед державою, перед своїм королем, Третій—конфлікт фамільного обов'язку та обов'язку перед державою. Ці конфлікти розкриваються у певній послідовності:
Спочатку через образи Родріго та
Хімени (1); Потім через образ інфанти, яка притлумлює почуття до Родріго заради
державних інтересів (2); Через образ короля Іспанії Фернандо (3). Сюжет і композиція. На основі розкриття системи
конфліктів будується сюжет. Щоб
підкреслити суперечність між почуттями і державним обов'язком у душі Родріго,
Корнель вдається до сміливого художнього рішення. Він вводить монолог Родріго,
який написаний не олександрійським віршем, а стансами. Характери. Характерам Корнеля не властива багатогранність,
гостра конфліктність внутрішнього світу, суперечливість у поведінці,
індивідуалізація. •Величність,
•Благородство, •Усвідомлення
громадського обв'язку - по особливому забарвлюють і почуття кохання,
яке відчувають герої.
1 .Сюжет
запозичений із легенд середньовічної Іспанії, а не історії Древньої Греції чи
Риму. 2.Не дотримано принцип „ чистоти жанру". Трагічний
конфлікт знаходить щасливу розв'язку ( Трагікомедія) 3.Недотримання
єдності часу (ЗО годин), єдності місця (...), єдності дії ( обр.
інфанти) 4.Не дотримана єдність вірша
(олександрійський вірш + станси) 5.
Хімена в день смерті батька стає дружиною його вбивці, отже, героїня дивовижно
аморальна, весь твір присвячено уславленню вади. Через 40 років класики визнали п'єсу „Сід" зразковим твором.