27. Жанрово-тематична своєрідність лірики Лермонтова. Аналіз поезії. “Герой
нашого часу”- соціально-психологічний роман про долю покоління 40-х років хіх
ст..
Литератур.интересы молодого Л.были
многообразные: страсный поклоник Шекспира, Гюго. Значительное влияние на тв-во.
Л. имел Байрон., которого он ценил как
вольнолюбивца, борца за свободу,мечтал о схожей участи с ним. А также
значител.роль Л.как поэта играла рус.л-ра. Лирика Л.иногда носит хар-р
дневниковых записей. В лир.стих-ях Л.широко развиты две сливающиеся друг с
другом темы,х-них для поэтов-декабристов – тема родтны и тема свободы.Чувство родины у поэта сочетается с
ненавистью к деспотизму и крепосничеству. Л. воспевает свободу. Темы ранней
лирики Л.: презрительное отношение к свитской знати; философ.размышления о
соц.-пол.проблемах; проблемы общественного значения поэзии; тема любви. Тема о
размышлении судьбы свого поколения
наиболее ярко выражена в стих-и
«Дума». В лирич.стих-нии облик целого поколения. Л. Упрекает свое
поколение в постыдном равнодушии ко всему возвышенному, что существует в
человеч.жизни: к добру и злу,любви и ненависти,к надеждам и благородному голосу страсти..этот холод чувст приводит неизбежно к ранней душевной
старости,к малодушию через опасность,к отсутствию действий и к рабской трусости перед властью. Большое значение в ранней
лирике Л.имела тема любви. Стихи Л. О любви отражают ее реальные факты.
Мыслы о любви смешиваются в его
монологах с заветными мыслями о себе и обо всем. При этом одной из
главн.особеностей позиции любви является
связанная с нею надежда на то, что любовь должна привести к преодолению
одиночества. Л. Начинает смотреть на своего героя и на действительность с
большой обьективностю. Литератур.интересы молодого Л.были
многообразные:страсный поклоник Шекспира,Гюго. Значительное влияние на тв-во.
Л. имел Байрон., которого он ценил как
вольнолюбивца, борца за свободу,мечтал о схожей участи с ним. А также
значител.роль Л. как поэта играла рус.л-ра. Лирика Л.иногда носит хар-р
дневниковых записей. В лир.стих-ях Л.широко развиты две сливающиеся друг с
другом темы,х-них для поэтов-декабристов – тема родтны и тема свободы.Чувство родины у поэта сочетается с
ненавистю к деспотизму и крепосничеству. Л.воспевает свободу. Темы ранней лирики Л.:
-
презрительное отношение к свитской знати;
-
философ.размышления о соц.-пол.проблемах;
-
проблемы
общественного значения поэзии;
тема любви.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
В основу психологічного портрета Печоріна Лєрмонтовим
покладена «теорія пристрастей, коли душевні сили, якщо не знайдуть позитивного
виходу, псують хорошу природу людини. Герой викликає в читача бажання
замислитися над проблемою: що таке людина, що рухає нею, чи може вона
відповідати за вчинки, а чи може діяти якось інакше. За словами Лєрмонтова,
Пєчорін — портрет, «який малювався з хиб цілого покоління, якому довелося жити
в умовах «жорстокого століття». Письменник багато уваги приділяє людським пристрастям. Помічає, що людина
добра і зла, заздрісна і великодушна. Пєчорін —'ніби людина без серця, але
сльози його щирі. Він здійснює погані вчинки тому, що від нього їх чекають.
Він убиває людину, але перед цим пропонує їй мирову. Він особа виняткова.
Життя його важче й важче. Зло його тягне до себе, хоча він був народжений для
добра, любові, порядності. У світогляді Печоріна переважає воля до влади, яка
руйнує особистість. Захоплення
злом — це хвороба століття, так вважав сам письменник. Пєчорін має в собі риси органічно
розвиненого покоління, він жертва свого важкого часу. Характер героя, як і його
епоха, складний і суперечливий. Його байдужість до людей, нездатність до
справжнього кохання, дружби, індивідуалізм і егоїзм створюють портрет
особистостей в умовах жорстокого негармонійного життя. Небажання спілкуватися
з людьми привело Печоріна спочатку до самотності, а потім зробило його
«зайвою» людиною у суспільстві, а по тому породило в ньому індивідуалізм та
егоїзм. Бажання втекти від людей спустошує навіть незвичайну особистість.
Лєрмонтов малює поступове утрачання Печо-ріним найкращих рис його характеру. В повісті «Тамань» він
зацікавлений навколишніми подіями, в ньому ще нема розладу із самим собою. В повісті
«Княжна Мері» він вже грає життям людей, але це не приносить йому ні
втіхи, ні щастя. Слово «нудьга» все частіше з'являється на сторінках його щоденника.
Життя героя стає дедалі пустішим, і в повісті «Максим Максимович» ми бачимо
людину, яка тільки нагадує Печоріна. Це людина недружелюбна, байдужа до всього і до всіх,
безнадійна. Навіть зовнішність його змінилася. Роман «Герой нашого часу» відповідав на питання:
хто винний в тому, що молоді люди 30-х років XIX століття, сильні і розумні,
стали моральними каліками, нікому не потрібними. Лєрмонтов стверджує: винне
суспільство, соціальні умови, в яких виховувався і жив герой. трагічність долі
особистості в тому, що гинуть кращі людські прагнення, спотворюються почуття,
стосунки між людьми