Педагогіка (П)- сукупність теоретичних і прикладних наук, що вивчають процеси виховання, навчання і розвитку особистості.
У своєму роз-ку П пройшла 3 стадії:
1. народна – галузь пед знань і досвіду народу щодо мети, завдань, способів нав-ня і вих-ня ( родинна козацька пед-ка)
2. дух-на – галузь пед знань і досвіду вих-ня і навч-ня засобами релігії
3. Світська – пройшла тривалий етап становл-ня
П розг-ться як наука, практика, мист-во.
Джерела: пед спадщина, передовий пед досвід, нар. Пед-ка, пед досл-ня.
Об׳єкт П. – вих-ня як процес що здійсн-ся свідомо і цілеспрямовано
Предмет П – особистіть та особл-ті її навч-ня і вих-ня
Категорії П. – основні пед поняття які вираж-ть наук узагальнення :
та систематичне управління процессом форм-ня особистості
- Навчання – цілеспрям взаємодія вчителя та учнів у процесі якої передаються та сприймаються знання, та набув-ся вміння та навички
- Освіта- процес і результат засвоєння учнями системат знань, умінь, формування на їх основі наук світогляду, певн. Якостей особистості.2.
- Розв особистості – процес руху особистості від нищого рівня до вищого зі зміною старого на нове
- формування особистості – особлива форма розвитку в процесі життєдіяльності т апід впливом спец організованого вих процесу.
Сис-ма пед наук – зв׳язки та відношення що склалися в процесі розврізн галузей пед знань . До пед наук належать:
заг. П.- вивчає головні теор та практичні пит-ня вих-ня, навч-ня і освіти, дослідж-є основіні навч.-вих процеси
1. Вікова ( дошкіль, шкільна , П. Дорослих) – дослідж. Законності та зако-мірності навч-ня , вих-ня та освіти., орг-ція форми та методи навч.-вих. Процесу стосовно різн вікових груп.
2. Корекційна – вивч. Розр-є пит-ня вих-ня, навч-ня та освіти дітей з різн вадами. Види:
- сурдопед-ка – глухих, глухонімих
- тифлопед-ка – сліпих і слабозорих
- олігофренопедагогіка – розумововідсталих дітей
- логопедія – з поруш-ням мовл-ня
- виправно-трудова – перевих-ня неповнолітніх і дорослих злочинців.
3. Галузеві П-ки – військова. Спортивна. Вищої шк-ли, проф-тех освіти.
4. Історія П-ки і школи
5. Соц П
Міжпредм зв׳язки П-ки – зв׳язки П з інш науками що дають змогу глибше пізн-ти пед явища і процеси
П пов׳язана: з філософією, етикою, соц-логією, естетикою психологією, анотомією. Гігієною люд.