3. загальна характеристика літер. Середньовічча творчість Джауфре Рюделя, Бертрана де Борна, вагантів.
Термін Середні віки з'явився в 15 столітті серед італійських
гуманістів. Так вони називали епоху, що
відокремлює від них часи класичної стародавності (античності). Термін
закріпився. Не існує чітких хронологічних меж цієї епохи. Найпоширеніша версія: V-те століття (загибель Римської імперії) та XV століття, початок Відродження. Своєї кульмінації
середньовічне мистецтво досягло у 12 - 13 столітті. У цей час його найвагомішими досягненнями
стала готична архітектура (Собор Паризької Богоматері), лицарська література, героїчний епос.
Згасання середньовічної культури і перехід її в якісно нову стадію — Відродження (Ренесанс) — проходить в Італії у 14 столітті, у решті країн Західної Європи — у 15 столітті.
Першими ознаками середньовічної літератури стали поява християнських євангелій (1 століття), релігійних гімнів, творів Августина Блаженного, переклад Біблії латинською мовою, здійснений Єронімом (до 410 року). Зародження і
розвиток літератури Середньовіччя визначається трьома основними факторами:
традиціями народної творчості, культурними впливами античного світу і християнством.
Класифікація середньовічної
літератури
В історії середньовічної
літератури чітко виокремлюються наступні групи явищ:
1.
художня словесність племен, що безслідно зникли (галли, готи,
скіфи тощо);
2.
література Ірландії, Ісландії тощо, що пережили лише тимчасовий розквіт;
3.
література майбутніх націй — Франції, Англії, Німеччини, Іспанії, Київської Русі;
4.
література Італії, яка послідовно виросла з традицій доби пізньої античності і завершилася творчістю Данте.
5.
література Візантії.
За тематикою можна виділити
наступні типи:
·
"література монастиря" (релігійна);
·
"література родової общини" (міфологічна,
героїчна, народна);
·
"література лицарського замку" (куртуазна);
·
"література міста".
Періодизація середньовічної літератури
Поділ європейської середньовічної
літератури на періоди визначається етапами суспільного розвитку народів у цей
час. Вирізняються два великих періоди:
·
раннє Середньовіччя — література розкладу родового ладу
(від 5 ст. до 9-10 ст.);
·
зріле Середньовіччя — література розвинутого феодалізму
(від 9-10 ст. до 15 ст.).
Основні
особливості світогляду людини Середньовіччя:
1. Теоцентризм.
Тео - Бог, спрямованість до бога. В основі всієї системи цінностей лежить
релігійна ідея. Вся Епоха Середніх Віків була сформована християнством.
Християнство виникає в 1 столітті й незабаром витісняє язичество, має тотальний
вплив на все духовне життя людей. Християнство займає монопольне положення, вся
ціннісна шкала людини визначається релігією - всі сторони життя. Християнство
приносить нові уявлення про час - лінійний час, рух від створення світу до його
загибелі, Страшного Суду. В античності було циклічне уявлення про час, світ
уявлявся вічним. З'являються есхатологічні мотиви. Есхатологія – вчення про
кінець світу.
2. Для
середньовічної людини було характерним уявлення про дуалізм світу: земна і
духовна частини. Земний світ - видимий. Духовний - небесний, горішний
3. Зміна моральних
пріоритетів. В античності головна – громадянська доблесть. Приклад: епітафія
Есхіла. В Епоху Середньовіччя - віра й вірність (станова вірність). Вірність
феодалові. Васальна вірність своєму сюзеренові.
4. Символізм й
алегоризм. Випливає з дуалізму. У реальних проявах земного світу бачиться
одкровення, божественні знаки.
Співвідношення
середніх віків й античності, є моменти культурної наступності. Грамотні були церковнослужителі.
Духівництво до античної спадщини ставилося дуже вибірково. Зовсім забули
міфологію, античну драму. Деяких авторів шанували: Платон, Аристотель і
Вергілій.
Латинь в епоху
середньовіччя довгий час залишалася єдиною мовою - освіта, церква, політика. У
перших університетах викладали тільки на латині - це мова інтернаціонального
спілкування. Величезна кількість літератури на латині.
Раннє Середньовіччя
Література цього періоду досить
однорідна за своїм складом і складає єдине ціле. За жанром це архаїчний
(міфологічний) та героїчний епос,
що представлені поетичними пам’ятками кельтів (давньоірландські сказання), скандинавів ("Старша Едда", саги,
поезія скальдів), а також англосаксів ("Беовульф"). Саме монахи,
єдині носії грамотності у той час, записували і зберігали цю літературу.
Архаїчний епос позначає добу переходу від міфологічного
до історичного світосприйняття, від міфу до епосу.
Проте йому ще притаманні численні казково-міфічні риси. Герой архаїчних епічних
творів поєднує в собі риси богатиря та чаклуна, які споріднюють його з
першопредком. Окремо існувала література латинською мовою, переважно християнського характеру
(Августин Блаженний.
Зріле Середньовіччя
Приблизно до 13 століття чітко виформовується три особливих
літературних потоки, що розвиваються паралельно: релігійна література, народна
література (класичний епос)
та феодально-лицарська література
(куртуазна поезія і епос).
Ці напрями не були ізольовані, між ними завжди був зв’язок. Хоч вони й мали
протилежний характер, їхні закони, форми і шляхи розвитку своєрідні. З 13 століття в Європі швидко починає розвиватися ще один напрям: міська література.
Релігійна література
Література
релігійного спрямування через писання Отців Церкви прокладає місток від античності до середніх віків. До жанрів християнської літератури цього часу відносять:
1.
Богослужбовий жанр - пісні, молитви, гімни й літургійна
поезія. Тут уперше з'являється
рима.
2.
Проповідь.
Збірник «Римські діяння».
3.
Літописний
жанр, жанр хроніки.
Паралельно із цим існувала сміхова, несерйозна література - її створювали
школярі й нижчі клірики.
4.
Літургійна драма. Пов'язана з літургією, на зміну античній драмі. Сценки з Біблії, поступовий розвиток із
читання по ролях.
Класичний епос
Класичний
героїчний епос ("Пісня про Нібелунгів",
"Пісня про Роланда", "Пісня про мого Сіда",
"Слово о полку Ігоревім") відбиває
народну точку зору на важливі для національної історії події, що відбуваються в
"епічну" добу. У порівнянні з архаїчним епосом вони більш наближені
до історичної достовірності, вага казково-міфологічних елементів у них
знижується, на перший план виходить розробка суспільно-значущих тем (патріотизм, вірність королю, засудження феодального
розбрату), а героями стають ідеальні воїни.
Народна
поезія, що
тісно пов’язана з класичним епосом,
досягає свого апогею у жанрі балади (15 століття).
Лицарська література
Формування лицарської літератури пов’язане з
відкриттям індивідуальності, початком руху
від типологічно-символічного нехтування окремою особистістю до спроб розкрити її внутрішній світ. Суворий
воїн більш ранніх епох перетворюється на вишуканого лицаря,
література про якого переключає увагу з його злитності з народом до суто
індивідуальних проявів — кохання (куртуазна поезія) та особистих подвигів (лицарський роман).
Паралельно з’являється й поняття індивідуального авторства. Лицарська поезія
представлена лірикою трубадурів, труверів і міннезінгерів, а лицарський роман
переважно циклом про легендарного короля Артура.
В 12 столітті був
складений збірник біографій знаменитих трубадурів анонімного автора. Джаофре
Рюдель - трубадур, лягає в основу образу «Принцеси мрії». Був дуже родовитий,
полюбив графиню Триааполітанську (?) за оповіданнями
прочан. Пішов у хрестовий похід, на кораблі занедужав, графиня прийшла до
нього, той опритомнів тільки щоб побачити її й умер. Вона постриглася в
черниці.
Міська література
Міська
література
понад усе цінує розважливість, кмітливість, здоровий глузд, спритність та сміх — у всіх його проявах ("Роман про
Лиса", Франсуа Війон).
Джауфре Рюде́ль
(Jaufré Rudel) (до 1113—1170) — провансальский трубадур. Как свидетельствуют «биографии» поэта,
составленные в XIII в., Рюдель был знатным человеком — князем Блаи, участвовал
во втором крестовом походе. С именем этого поэта связана
одна из самых популярных легенд о возвышенной любви. В жизнеописании трубадура
рассказывается, что Рюдель, сеньор Блаи, полюбил графиню Годьерну Триполитанскую за красоту, добродетель и благородство, о
которых слышал от паломников, и сложил в её честь много
прекрасных стихов. Чтобы увидеть графиню, он отправился в крестовый поход, но
во время морского путешествия заболел и скончался в Триполи на руках графини. Она приказала похоронить его с
почестями в соборе триполитанского ордена тамплиеров, а сама в тот же день постриглась в монахини.
Возможно, эта легенда придумана «биографами» трубадура на основании его кансон,
в которых повествуется о безнадёжной любви поэта к далёкой прекрасной женщине —
о «любви издалека». Эта легенда была очень популярна в европейской литературе
XIX—XX вв
Рюдель, со своей "далекой
любовью", еще больше развил тему куртуазной любви: эта любовь должна быть
идеальной, чистой, благородной, недосягаемой. Легенда о Джауфре Рюделе и его
любви поражала воображение таких знаменитых поэтов и писателей, как Петрарка,
Эдмон Ростан и Гейне. От Рюделя осталось 6 песен.
Бертра́н де Борн
(около 1140—1215) — один из
крупнейших поэтов средневековой Провансальской литературы).
Небогатый
барон, горько оплакивавший в своё время невозможность вести большую войну из-за
недостатка денег, Бертран де Борн являлся и в своей жизни и в творчестве ярким
представителем идеологии феодального рыцарства.
Война как достойное выражение рыцарской отваги и как источник
обогащения для рыцарства составляет главный предмет лирики поэта, в которой
любовные мотивы (восхваление супруги другого сеньора — дочери английского
короля, Матильды) занимают незначительное место.
Излюбленная
форма произведений Бертрана де Борна — сирвентес, песни полемики и вызова, в которых он выступает
выразителем интересов лимузинских баронов. В них он то осыпает жгучими упреками
«обленившихся» феодалов, «ведущих жизнь, достойную ломбардского ростовщика», то
осмеивает недостаточную расточительность сеньоров, то изображает сложные
политические интриги своего времени, давая волю своему остроумию в ядовитых
прозвищах, которыми он снабжает своих политических противников.
Вага́нты
(странствующие клирики) — «бродячие люди» в средние века (XI—XIV
века) в Западной Европе, способные к сочинительству и к
исполнению песен или, реже, прозаических
произведений.
Ваганты пользуются в своём творчестве преимущественно латинским языком — международным сословным языком духовенства. Первыми вагантами были клирики, жившие вне своего прихода или вообще не занимавшие определённой церковной должности; со временем ваганты стали пополняться школьными студенческими товариществами, переходившими из одного университета в другой. Лишь позднее — уже в эпоху ослабления собственно поэзии вагантов — в эту группу начинают вливаться представители других сословий, в частности, городского. Социальным составом этой группы определяются и формы и содержание поэзии вагантов. В формах своей лирической и дидактической поэзии ваганты тесно связаны с учёной латинской поэзией каролингской эпохи, в которой в разрозненном виде представлены все элементы вагантской формы (тоническое стихосложение, рифмы, лексика, образы и стилистические украшения), а через неё — с латинской поэзией раннего христианства и античного мира. Для любовной лирики вагантов особенно велико значение Овидия («Наука любви» и др.). Ваганты все время своего существования подвергаются преследованиям церкви и государства.